برای ثبت سفارش مستقیم میتوانید با شماره 09105106441
تماس بگیرید

آموزش نگهداری گل پتوس و ترفند های پرورش و تکثیر آن

در این مقاله به مهم ترین مشکلات پتوس اشاره میکنیم. اگر با شرایط نگهداری ، تکثیر و شیوه های تقویت و رشد این گیاه آشنا نباشیم یا اشتباه آموزش دیده باشیم باعث از بین رفتن یا خشک شدن گیاه نازنین پتوس خواهد شد. آشنایی با شیوه های تکثیر پتوس و شرایط قلمه زدن آن، باعث میشود علاوه بر زیاد شدن این گیاه در اکثر مواقع پتوس را از مرگ حتمی نجات دهیم.
پرورش و نگهداری گل پتوس

پتوس در یک نگاه

نیاز تنها گاهی نیاز به کنترل شرایط نور و آب دارد.
دما فقط به دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد واکنش منفی نشان میدهد.(اگر محیط گرمسیری دارید مناسب کاشت در حیات است)
نور نور غیر مستقیم ۹ تا ۱۲ ساعت ایده آل است
گلدهی گونه های خانگی گل ندارند. اما در کشت محیط آزاد گل هایی سفید ریزی دارد.
مکان مناسب پیشنهاد میشود آن را نزدیک پنجره در محلی که نور مستقیم خورشید نتابد قرار دهید
خاک نوع خاصی نیاز ندارد و با اکثر انواع خاک سازگار است
گلدان برای جلوگیری از آسیب به ریشه گلدان ها حتما زهکشی داشته باشد.
کود نیازی به کوددهی ندارد اما استفاده از کود مایع به رشد سریع آن کمک میکند
رطوبت اگر حدود ۷۰ درصد رطوبت در محیط باشد، رشد پتوس بیشتر خواهد شد.
اندازه بیشترین اندازه ۱۸ متر (در طبیعت) و در خانه حد اکثر ۳ متر میتواند رشد کند.

معرفی گیاه پتوس

نگهداری پتوس با قیم کنار پنجره پتوس یکی از گیاهان آپارتمانی است که در بین ایرانیان در جایگاه دوم محبویت قرار گرفته است. Epipremnum aureum نام انگلیسی این گیاه است. از خانواده آراسه بوده و اولین بار در جنوب شرقی آسیا روییده است. از آنجا که آن مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است میتوانیم متوجه شویم پتوس بیشترین رشد را در محیط نسبتا گرمتر از بقیه گونه های آپارتمانی خواهد داشت و برای نگهداری گل پتوس بهتر است چنین شرایطی را برایش فراهم کنیم. طول برگ های گونه های خردسال و یا قلمه هایی که به تازگی کاشته شده اند بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر و گونه های میان سال برگ هایی حداقل ۱۵ سانتی متر و حد اکثر ۲۵ سانتی متری دارند.

طراحی محیط منزل به کمک پتوس

گلدان بزرگ پتوس ابلق طراحی دکوراسیون داخلی منزل وابسته به متراژ منزل، وسایل، رنگ آنها، تعداد پنجره ها و شیوه چینش داخلی منزل متفاوت است و در این مطلب به ویژگی های خاص پتوس که میتوانید با دقت به آنها ظاهر بهتری به منزل یا محل کار خود بدهید اشاره میکنیم. ۱- پیچیدن به دور درخت یا ستون چوبی که در کنار این گیاه قرار دارد یکی از ویژگی های زیبای پتوس است که در تمام انواع  آن وجود دارد و با توجه به سن و سال تفاوتی ندارد. البته این پیچش در پتوسِ نقره ای مقداری کمتر از بقیه گونه هاست. ۲- پیشنهاد میکنیم در کنار گلدان کوچک پتوس، ستون چوبی (قیم) قرار نداده و اجازه دهید شاخه ها از لبه گلدان بریزد و روی میز یا سطحی که روی آن قرار دارد بخزد. این کار به جذابیت آن توان میدهد. ۳- البته میتوانید برخی از گلدان ها را به شکل ریخته بر روی میز و برخی دیگر را پیچیده به دور ستون چوبی قرار دهید تا از زیبایی هردو استفاده ببرید. ۴- اگر برای ستون چوبی (قیم) روکشی از پوست تنه درخت یا خزه تهیه کنید، زیبایی آن دوچندان خواهد شد. ۵- اگر در منزل کتابخانه دارید، گذاشتن پتوس در بالای آن، و رها شدن شاخه های پتوس به صورت آبشاری، زیبایی زیادی به منزل شما خواهد داد. ۶- قرار دادن یک پتوس پر برگ در وسط میز غذا خوری علاوه بر کمک به اشتها و هضم غذا، بسیار زیباست. ۷- در حمام کنار دوش یا محل قرار دادن وسایل شوینده جایی برای این گلدان  باز کنید و زیبایی حمام جدید با حمام قدیمی را احساس کنید. ۸- اگر میز کار شما نورگیری مناسبی ندارد، دو گلدان پتوس سبز یا دو گونه متفاوت از آن را در دو طرف میز کار در لبه های جلویی میز قرار دهید. تا حال و هوای زنده بودن جایگزین کسل کنندگی ها باشد.

انواع گل پتوس

پتوس گونه های زیادی دارد. مشهور ترین گونه ها که میتوان آنها را در ایران خرید این ۱۳ گونه هستند:
  • نئون
  • مرمری
  • ابلق
  • ارتشی
  • منجولا
  • حصیری
    • ایرانی
    • هلندی
  • ببری
  • چروک
  • چماقی
  • ساتین

تفاوت های بین گونه های مختلف پتوس

تفاوت پتوس حصیری هلندی و ایرانی

همانطور که در این تصویر مشاهده میکنید، حفره هایی که در برگ های پتوس حصیری هلندی وجود دارد بسیار بیشتر از پتوس حصیری ایرانی است و برش هایی که روی برگ های پتوس حصیری ایرانی وجود دارد بین ۱ تا ۴ حفره در برگ های متوسط است. البته اگر برگ بزرگ تر باشد ممکن است این حفره ها بیشتر شود. به هر حال عمده ترین تفاوت بین این دو تعداد سوراخ های برگ هاست. تفاوت پتوس حصیری هلندی و ایرانی

آموزش مراقبت از انواع پتوس

بسیاری از متخصصان گل و گیاه گونه های مختلف پتوس را برای شروع نگهداری گل و گیاه به مبتدیان توصیه میکنند چون در شرایط مختلف آب، نور،خاک و مواد مغذی مقاومت زیادی دارد.

نور مورد نیاز پتوس

پتوس میتواند هم در نور کم و هم در نور روشن غیر مستقیم عملکرد خوبی از خود نشان داده است. البته در گونه هایی که به جز رنگ سبز رنگ دیگری در برگ هایشان دارند، نور یکی از نیاز های ضروری است و در صورت حذف شدن نور، رنگ تمام برگ ها سبز خواهد شد اما طراوت قبلی همچنان باقی میماند. نور کم در سرعت رشد پتوس تاثیر دارد و سرعت آن را کاهش میدهد. تنها چیزی که پتوس از آن متنفر است، نور مستقیم خورشید است و در این شرایط روی برگ هایش لکه های قهوه ای ظاهر میشود. اگر نور مورد نیاز تامین نشود، علاوه بر از دست دادن رنگ برگ ها، باعث لاغر شدن ساقه ها و ریز شدن برگ ها میشود. همچنین تامین نشدن نور  باعث ایجاد فاصله بین برگ های فوقانی بایکدیگر  خواهد شد.

خاک مورد نیاز پتوس

مناسب ترین خاک برای پتوس برای پتوس فرقی ندارد که آن را در آب قرار دهید یا برایش گلدان تهیه کرده و برای رشد از خاک خشک استفاده کنید چون در هر شرایطی سعی میکند مواد مورد نیازش برای زندگی را از آب و خاک دریافت کرده و به رشد خود ادامه دهد. برای پتوس فرقی ندارد که خاک گلدانش مواد مغذی کافی دارد یا مواد مغذی آن تمام شده و نیاز به کود دارد چون در هر صورت زنده میماند و طراوت خود را حفظ میکند. البته در صورت رسیدگی  شاهد رشد بیشتر و قوی تر شدن آن خواهیم بود اما سرنزدن از او باعث نمیشود بعد از مدتی با پتوس خشک مواجه شویم.

دمای مورد نیاز پتوس

در روز بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد و در شب بین ۱۴ تا ۱۸ درجه است. البته بهتر است توجه داشته باشیم که دما های معرفی شده در ویژگی های گیاهان، چه در این مقاله در مورد پتوس و یا در مورد بقیه گیاهان آپارتمانی، ایده آل ترین دماست. بنابراین اگر در محیط نگهداری این گیاه، دمای بیشتر یا کمتری وجود داشت، جای نگرانی نیست و گیاهان نسبت به تفاوت دمایی کم مقاوم هستند و در دما های معرفی شده حداکثر رشد را دارند.

شیوه آبیاری پتوس

گونه ابلق نیاز به آبیاری مفصل تری نسبت به بقیه انواع دارد اما تفاوت آبیاری در انواع گوناگون زیاد نیست. به همین دلیل آبیاری دو هفته یکبار کافی است و اگر در طول دو هفته خاک گلدان خشک نشده بود، بیشتر از دو هفته منتظر بمانید تا خاک خشک شود و بعد از آن اقدام به آبیاری کنید. سطح خاک پتوس ابلق در زمان آبیاری باید مقداری خشک باشد اما در بقیه گونه ها پیشنهاد میشود رطوبت هموراه به صورت محسوس (نه بسیار زیاد)  همراه خاک گیاه باشد.

نکاتی که باید در نگهداری پتوس در آب رعایت شوند

مهم ترین نکات نگهداری پتوس شاداب ۱- آب نباید هیچ ماده شیمیایی داشته باشد. بنابراین معمولا آب باران بهترین انتخاب است. چون دسترسی به آب باران سخت است، بهتر است آب شهری را حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یک ظرف در باز ریخته تا کلر و برخی مواد شیمیایی دیگر آن از بین برود و سپس از آن برای قرار دادن گیاه استفاده کنیم. اگر دوست دارید گیاه تان را خیلی تحویل بگیرید میتوانید مقداری از آب لوله کشی منزل تان را به یک آزمایشگاه برده و میزان املاح معدنی آن را در بخش نظرات همین مطلب برای ما بفرستید تا راهنمایی دقیق استفاده از آن برای شما ارسال شود. ۲- از آنجا که جلبک زدن آب باعث رقابت جلبک ها و پتوس در جذب مواد غذایی میشود توصیه میکنیم حتما با تعویض دو هفته یکبار آب، ظرف هم با دقت شسته شود. برای پیشگیری از جلبک گرفتن ظرف میتوانید از ظرف رنگی که نور کمتری به آن نفوذ میکند استفاده کنید. به جز این مشکل، وجود جلبک ها میتواند زمینه ساز پیدایش باکتری ها باشد که برای ریشه پتوس مضر است. ۳- رفتن برگ ها زیر آب، باعث پوسیدن آنها میشود به همین دلیل بهتر است دقت کنید تنها ساقه و ریشه در آب قرار داده شود. ۴- تعویض آب هر دو هفته یکبار ضروری است چون اکسیژن با عوض کردن آب، مجددا تامین میشود. ۵- بهتر است کود مایع هر ۶ هفته یکبار (در فصل بهار و تابستان) قبل از اضافه کردن آب، به ظرف اضافه شود چون در این صورت کود با تمام آب خود به خود مخلوط میشود.

کود مورد نیاز پتوس

احتمالا قبل از خواندن این نوشتار بار ها از خودتان پرسیده اید که چه کودی برای گیاه پتوس خوب است؟ هرچند پتوس ها بدون کود دهی هم به رشد خود ادامه میدهند اما با تغذیه خاک آنها بوسیله کود میتوان سرعت رشد را بیشتر کرد.  اولین نکته که در کود دهی باید مورد توجه قرار گیرد مدت زمان کاشته شدن آن است. یعنی اگر مدت زمان زیادی است که این گیاه کاشته شده و اصطلاحا پا گرفته، بین سه تا ۴ ماه یکبار کود میدهیم. اما اگر گیاه را تازه خریداری کرده یا قلمه زده شده است و مدت قابل توجه ای از کاشت آن نمیگذرد و به اصطلاح نوپاست، به مدت ۶ ماه دست نگه میداریم. مگر اینکه در ماه چهارم و یا پنجم علایمی همانند کمرنگ شدن برگ های سبز گیاه و رنگ پریده به نظر رسیدن مواجه شویم که در این صورت در همان زمان نیاز کود گیاه را برطرف میکنیم.
پرورش پتوس در خاک بهتر است یا در آب؟
هیچ فرقی نمیکند! ببینید با کدام شرایط راحت ترید. مثلا اگر یک کوزه خالی دارید که مورد استفاده قرار نمیگیرد، پیشنهاد میکنیم در آن آب ریخته و از آن به عنوان گلدان آبی خود استفاده کنید. یکی از ویژگی های بسیار خاص و مفید این گیاه که نگهداری آن را در آپارتمان و منزل بسیار راحت تر میکند، قابلیت رشد آن در آب است. با استفاده از خاصیت رشد پتوس در آب میتوانید قلمه های آن را در یک ظرف آب در گوشه ای از منزل نگهداری کنید و در زمان دلخواه آن را به گلدان منتقل کرده و یا به همین صورت از آن نگهداری کنید. تذکر مهم: ریشه گیاهانی که از ابتدا در محیط خاصی رشد کرده باشند، به سختی با شرایط جدید سازگاری پیدا خواهند کرد مخصوصا اگر مدت زیادی از کاشت آنها گذشته باشد. به عنوان نمونه پتوس اگر از ابتدا در خاک کاشته شده باشد نمیتواند با همان ریشه به آب منتقل شود؛ بلکه باید از ساقه های آن قلمه گرفت و آن را در آب گذاشت تا ریشه جدید تولید شود. همچنین پتوسی که از ابتدا در آب ریشه زده و رشد کرده به سختی با شرایط جدید در خاک میتواند کنار بیاید. به همین دلیل بهترین کار برای این جابه جایی استفاده از قلمه گیاه قبلی به جای انتقال تمام آن با ریشه است.

بستر کشت

یکی از عواملی که اهمیت بسیار زیادی در پرورش گل ها و گیاهان زینتی دارد، بستر کشت این گیاهان است. سریع ترین رشد نژاد سبز پتوس بهینه بودن بستر کشت باعث رشد چشم گیر گلها و گیاهان زینتی در مقایسه با شرایط معمولی و بدون توجه به فراهم آوردن بستر کشت مناسب هر گیاه است. با این بهینه سازی همراه با کم کردن مساحت استفاده شده، رشد گیاه به میزان بسیار زیاد از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی بستر های کشت تاثیر میگیرد.بنابراین مدیریت مناسب بسترکشت گیاهان گلدانی باعث داشتن گیاهانی شاداب و با کیفیت خواهد شد. برای انتخاب یک بستر کشت مناسب باید علاوه بر توجه به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی بستر کشت و تناسب آن با گل و گیاه ، باید در دسترس بودن، قیمت مناسب، پایدار بودن و وزن کم و سبک بودن آن را مد نظر قرار دهیم. در این نوشتار با توجه به مواردی که بیان شد، سعی شده است بهترین بستر کشت برای گیاه پتوس معرفی شده و بستر های مرسوم و متنوع برای استفاده در گلدان گیاه پتوس با یکدیگر مقایسه میشود. برای ساخت خاک این گیاه پیشنهاد میکنیم با توجه به نوع پتوس که نگهداری میکنید از خاک مناسب آن که در ادامه توضیح خواهیم داد استفاده کنید. طبق تحقیقات ای که دانشگاه آزاد اسلامی رشت منتشر کرده است، گیاه پتوس در مخلوط«خاک باغچه + خاک برگ + سبوس برنج + پرلیت + کمپوست آزولا» بیشترین میزان رشد، بیشترین مقدار ارتفاع و تعداد برگ را تجربه کرده است. در بین تمام انواع پتوس، پتوس ابلق در این ترکیب سرآمد بوده و از بقیه رشد، ارتفاع و تعداد برگ بیشتری داشته است در این تحقیقات بیان شده است که پوسته برنج چه در کشت پتوس با خاک و چه در کاشتن پتوس بدون خاک، به عنوان اصلاح کننده فعالیت این گیاه عمل میکند و از آنجا که این عنصر مهم، مقدار زیادی فسفر و پتاسیم دارد به قابلیت جذب کمک زیادی میکند. پوسته برنج نه تنها شرایط تغذیه و رطوبت بستر گیاه را بهبود میبخشد، بلکه منفذ های هوایی خاک پرلیت را افزایش میدهد. امروزه مواد آلی و در دسترس خانگی همانند همین پوسته برنج که به آن اشاره کردیم، برای استفاده در خاک گیاه جایگزین استفاده از کود و پیت ماس شده است بدون اینکه در کیفیت گیاه تاثیر منفی داشته باشد. کار اصلی پرلیت، نگهداشتن رطوبت به مدت طولانی تر در خاک است. این ویژگی به خاطر این است که پرلیت در برابر تغییر ph خاصیت پایداری ندارد. یکی از بستر های کشت که در بازار برای ساخت بستر کشت گیاهان آپارتمانی به فروش میرسد، پیت خزه است. از آنجا که استفاده از پیت خزه، گران است و در مواردی به خاطر وارداتی بودن آن، دسترسی آسانی ندارد، با توجه به تحقیقات صورت گرفته، بهترین بسترکشت برای پتوس که در عملکرد تفاوت چندانی با پیت خزه ندارد پالم پیت (ضایعات نخل) است. بنابراین میتوانید در ترکیبی که در بالا بیان شد به جای برخی عناصر از پالم پیت (Palm Peat) استفاده کرد. گرچه در تحقیقاتی که دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در مورد پتوس انجام دادند، بستر کوکوپیت (Coco Peat) بیشترین برگ،ریشه و رشد پتوس را به بار آورد، اما تنها تفاوت بین بستر رشدی که در آن از پالم پیت استفاده شده بود نسبت بستر کشتی که در آن از کوکوپیت استفاده شده بود توان کمتر پالم پیت در نگهداری رطوبت شناخته شد. اگر این مورد در نگهداری گیاه در بستر پالم پیت جبران شود،در موارد دیگر هیچ تفاوتی نداشته و میتواند جایگزین به صرفه، در دسترس و با قیمت مناسب تری برای کوکوپیت باشد. ممکن است بپرسید، چطور میتوانیم توان رطوبتی بستر کشت پالم پیت را بالا ببریم؟ این مشکل راهکار ساده ای دارد. تنها کافی است مقداری برگ پاییزی خرد شده که مدتی در آب مرطوب نگهداری شده اند را به این بستر اضافه کرده و آن را در سرتاسر بستر پخش کنیم. با این کار توان نگهداری رطوبت خاک به میزان قابل توجه ای افزایش پیدا میکند. در میان بستر های کشت مناسب گیاه پتوس، متاسفانه برخی از افراد غیر متخصص در این زمینه، استفاده از باگاس نیشکر (Sugar cane baggass) را پیشنهاد میکنند. همچنین ممکن است این پیشنهاد در مقالات و مجلات مربوط به تهیه خاک و بستر کشت گیاهان آپارتمانی به چشم شما خورده باشد؛ اما جالب است بدانید در پژوهش یاد شده،ضایعات خام باگاس نیشکر نتوانستند صلاحیت خودشان را در انتخاب شدن به عنوان بستر کشت مفید برای گیاه پتوس اثبات کنند و نتیجه مطلوبی نداشتند.

راهکار های سرعت گرفتن رشد پتوس

  رعایت تمام این نکات درباره پتوس کاملا اختیاری بوده و در صورتی که رعایت نشوند هیچ صدمه ای به گیاه شما وارد نخواهد شد. ۱- آویز بودن در رشد بیشتر و سریع تر پتوس تاثیر دارد ۲- وجود مواد آلی در خاک در رشد تمام گیاهان تاثیر دارد. در صورتی کهبه مدت ۳ تا ۵ ماه گیاه از یک خاک استفاده کرد، باید مواد مغذی بوسیله کود NPK 5-5-5 به خاک اضافه شود. ۳- دریافت هرچه بیشتر نور غیر مستقیم تاثیر زیادی در رشد دارد به همین دلیل معمولا در تابستان رشد بیشتری مشاهده میشود چون روز ها طولانی تر است. ۴- هرس کردن برگ های قدیمی به گیاه نیروی زیادی میدهد ۵- درگیر شدن با آفات جلوی رشد گیاه را میگیرد به همین دلیل بهتر است هر هفته برگ های پتوس را به دقت بررسی کنید. ۶- پتوس در دمای ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی گراد بیشترین رشد را دارد.این دما هرچقدر به ۳۲ نزدیک تر باشد درصد رشد آن بیشتر خواهد بود. در صورتی که بعد از انجام ۵ مورد بالا باز هم رشد پتوس کند است، احتمال آبیاری بیش از حد ، تنگ بودن گلدان و یا کاهش دما وجود دارد. همچنین زیاده روی در تامین هرکدام از نیاز های گیاه میتواند نتیجه برعکس داده و به جای اینکه رشد گیاه افزایش پیدا کند رشد آن به شدت کمتر شود. بنابراین پیشنهاد میکنیم همیشه در توجه به نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی میانه روی داشته باشید!

انتخاب نژاد پتوس در رشد تاثیر دارد

اگر به دنبال رشد زیاد هستید، پتوس سبز بیشترین سرعت رشد در بین انواع پتوس را به خود اختصاص داده است . و انتخاب آن گزینه مناسبی برای رسیدن به این هدف است. خوردن پتوس مقداری حالت تهوع می آورد. برخی میگویند پتوس سمی است اما این بمعنی خطرناک بودن این گیاه نیست. بیان این بخش به این خاطر است که اگر کودک در خانه دارید پتوس را در دسترس او قرار ندهید چون احتمال دارد خوردن برگ های آن ایجاد حالت تهوع یا بیماری کند.  

آفات و بیماری ها

لیست بیماری های پتوس در گل آپارتمانی پوتوس دو نوع بیماری رایج است: پوسیدگی ریشه و افتادن لکه روی برگ های آن. در هر صورت، ساده ترین راهکار مبارزه اولیه با این آفات مالیدن الکل ۷۰ درصد روی برگ های این گیاه یا شستن برگ ها با صابون است. ۱-  بیماری پوسیدگی پیتیومی ریشه قلمه هایی که سیستم ریشه ضعیفی داشته باشند، برگ ها به مرور زمان زرد شده و خشک میشوند. در این حال، ساقه به حالت پوسیدگی سیاه و خمیری شکل در می آید که راهکار آن، استفاده از متالاکسیل، مفنوکسام، آلیت و اتریدیازول است. ۲-  بیماری لکه برگی قارچ phyllosticta sp خال های سیاه رنگی در برگ ها ایجاد میکند. در ایجاد این بیماری فرقی بین برگ های جوان و پیر وجود ندارد. قطر این خال ها حدود یک سانتی متر است و میتواند به دمبرگ ها هم سرایت کند و آنها را نیز از بین برده و موجب ریزش برگ ها شود. راهکار مبارزه با این بیماری این است که در اولین فرصت برگ های آلوده را از گیاه جدا کرده و از آبیاری زیاد بخش های بالایی گیاه خودداری کنید. کارشناسان گل آرا به تمام سوالات شما در مورد نگهداری گل پتوس و آفات و بیماری های رایج این گیاه پاسخ میدهند. برای این کار کافیه توی بخش نظرات سوال یا مشکل خودتونو مطرح کنید. پیشنهاد میکنیم حتما از گل خودتون عکس هم توی این بخش قرار بدید.

شیوه پیدا کردن دلیل مشکلات این گیاه

از آنجا که پتوس معمولا با حشرات و کنه ها درگیر نمیشود ابتدا برای برطرف کردن مشکل باید به این علائم دقت کرد: ۱- زرد شدن برگ ها اگر ساقه ای آسیب دیده است آن را جدا کرده و برگ های زرد را بوسیله یک قیچی جدا کنید. اگر همچنان برگ ها رنگ پریده اند نشان از کمبود آب است. و با آبیاری به  مرور این مشکل حل میگردد. ۲- سبز شدن برگ های رنگی این مشکل به خاطر کمبود نور است و با تغییر مکان به نزدیک پنجره که نور غیر مستقیم دریافت میکند، این مشکل حل میشود. ۳- قهوه ای شدن برگ ها شرایط گیاه را بررسی کنید و ببینید آیا در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد یا نه؟ اگر نور مستقیم خورشید به آن میتابد، علت قهوه ای شدن رنگ برگ های پتوس همین است! اما اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندارد و باز هم برگ ها قهوه ای شده اند احتمال دارد به جهت کمبود مواد مغذی باشد که البته این مورد دوم بسیار کم پیش می­آید. ۴-  سیاه شدن برگ ها و ساقه ها و افتادگی گیاه معمولا به علت آبیاری بسیار زیاد  و در نتیجه پوسیدگی ریشه این اتفاق می افتد. برای درمان میتوانید خاک گلدان را تغییر داده ، ریشه های کاملا پوسیده را با قیچی جدا کرده و مدتی از آبیاری آن خودداری کنید. ۵- رشد نکردن پتوس یا کند شدن رشد آن در اکثر موارد توقف رشد به خاطر کاهش دما است. پتوس نمیتواند دمای کمتر از ۶ درجه را به سادگی تحمل کند و وقتی دما به حوالی این مقدار میرسد رشد کند شده و به تدریج متوقف میشود. درصورتی که محیط بسیار سرد شود ممکن است با سیاه شدن برگ های پتوس نیز مواجه شوید.

شیوه تکثیر پتوس

تکثیر پتوس آنقدر آسان است که به توضیح زیادی نیاز ندارد. تنها کافی است بخش از ساقه یا برگ آن را ببرید و آن را در آب یا خاک قرار دهید. بعد از حدود ۳ تا ۴ هفته ریشه هایش ظاهر خواهد شد. شیوه قلمه زدن پتوس تکثیر و گرفتن قلمه از گیاه اصلی در صورتی که برگ شاخه های اصلی بیش از ۴ ساقه شده باشد،  شبیه هرس عمل کرده و به تقویت گیاه اصلی نیز کمک میکند. در این مورد خوب است که بدانیم طولانی بودن ساقه های پتوس باعث زیبایی گیاه بوده و نباید از آن جلوگیری کرد اما همراه شدن تعدد شاخه ها و طولانی بودن میتواند سرعت رشد آن را کم کند. به همین دلیل بهتر است در صورتی که دوست داریم از آن به حالت آویز استفاده کنیم، ۴ شاخه را نگهداشته و آن را در مکانی آویز نگهداریم و از بقیه ساقه ها قلمه تهیه کنیم. اما اگر دوست دارین تو پر و شکل پیچیده ای داشته باشد از ساقه هایی که مقداری بلند میشود قلمه میگیریم و با این کار تعداد برگ های پتوس بیشتر و توپر خواهد شد.  

سوالات متداول

  • چطور میتوان از سالم بودن کامل پتوس مطمئن شد؟
اگر برگ های شکننده و شادابی دارد و رنگ خود را از دست نداده است سالم است اما اگر نشانه های بیماری که در این مطلب اشاره شده است را دارد، باید به راهنمای اشاره شده در همان بخش مراجعه کنید.
  • پتوس و فیلودندرون چه تفاوتی با هم دارند؟
هر دو برگ های قلبی شکل دارند اما فیلودندرون ها برگ های بزرگتر و تیره تری داشته و ساقه های آن، شیار دارند. البته نیاز های پتوس و فیلودندرون از لحاظ نگهداری و نور و آبیاری بسیار شبیه به هم هستند.
  • گیاه پتوس چگونه تکثیر میشود؟
شیوه های تکثیر در گیاهان مختلف است و منحصر در گیاه پتوس نیست. این موارد گاهی مربوط به تکثیر پتوس در خاک است که شامل  تکثیر پتوس از طریق برگ با قلمه زدن و یا کاشتن بذر آن، در خاک است و گاهی تکثیر گیاه پتوس در آب انجام میشود. با دانستن تک تک این ویژگی ها میتوانیم با توجه به شرایط مختلف و دلخواه از هریک استفاده کنیم. این گیاه را در آپارتمان ، در بهار و تابستان با استفاده از روش قلمه زنی ساقه ای می توان تکثیر کرد . ساقه این گیاه را در آب هم می توان ریشه دار نمود.
  • کدام پتوس سریع ترین رشد را دارد؟
پتوس سبز از تمام گونه های پتوس بیشتر رشد میکند.
  • آیا پتوس نیاز به نور دارد یا میتوان بدون نور از آن مراقبت کرد؟
پتوس بدون نور رشد میکند اما گونه های ابلق بدون تامین نور به رنگ سبز در می آیند. دلیل سبز شدن برگ های رنگی پتوس، وابسته به محیط است. اگر نیاز نوری به میزان حدود ۴۰۰ شمع تامین نشود،  رنگ برگ ها از دست رفته و در بهترین حالت به صورت یکدست سبز خواهد شد.  
  • آیا پتوس با نور مصنوعی میتواند رشد کند یا حتما باید در معرض نور خورشید قرار داشته باشد؟
نور خورشید موضوعیت ندارد. به همین دلیل اگر از نور مصنوعی که توان تامین نیاز نور گیاه را دارد استفاده کنید باز هم گیاه میتواند رشد مطلوبی داشته باشد.
  • پتوس در آب سریع تر رشد میکند یا در خاک؟
چون رشد به عوامل مختلفی بستگی دارد پاسخ دقیق به این سوال دور از حقیقت است به همین دلیل بهتر است عوامل افزایش سرعت رشد پتوس را مطالعه کرده و آن ها را برای گیاه فراهم کنید.
  • ریشه زدن پتوس در آب و خاک چقدر طول میکشد؟
بین سه تا ۴ هفته
  • پتوس ها چقدر عمر دارند؟
حد اکثر ۱۰ سال
  • آیا نگهداری پتوس در آب با خاک متفاوت است؟
بله. باید هر دو هفته یکبار آب آن را تعویض کنید و در صورت مشاهده ضعف، گاهی کود مایع در آب بریزید. همچنین باید هر چند هفته یکبار ظرف را تمییز کنید و اگر جلبک بسته است آنها را کاملا از بین ببرید.
  • آیا پتوس تحمل دمای بسیار زیاد را دارد؟
پتوس گیاه مقاومی است و در دمای بسیار کم و بسیار زیاد رشدش متوقف میشود.
  • آیا استفاده از آب آکواریوم برای نگهداری پتوس در آب مفید است؟
به خاطر داشتن مواد مغذی، آب آکواریوم گزینه مناسبی به حساب می آید. به همین دلیل بهتر است بعد از تعویض آب آکواریوم آن را دور نریزید.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سوالات